Dlaczego każdy pracodawca musi wdrożyć szkolenie z pierwszej pomocy?
30 grudnia
Nieszczęśliwe wypadki mogą zdarzyć się wszędzie. Gdy do nich dojdzie, znaczenie ma szybka reakcja i udzielenie pomocy poszkodowanemu. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak reagować w nagłych sytuacjach. Z tego powodu tak ważna jest edukacja w tym zakresie. W niektórych miejscach organizacja szkoleń z pierwszej pomocy wynika nawet z obowiązku prawnego. Do takich zalicza się np. miejsca pracy, w których to pracodawca jest odpowiedzialny za przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pomocy poszkodowanym w nagłych wypadkach.
Kurs pierwszej pomocy dla pracowników – dlaczego jest niezbędny?
Wdrożenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy w miejscu pracy to przede wszystkim wyraz troski o zdrowie i życie pracowników. Nabycie tego rodzaju umiejętności minimalizuje ryzyko poważnych skutków wypadków, a w wielu przypadkach jest też sposobem na ich uniknięcie. Poza tym pracodawcy zobowiązani są do przeprowadzenia kursów pierwszej pomocy również przez wzgląd na obowiązujące przepisy. Na taką konieczność wskazuje m.in. Kodeks Pracy oraz Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Za niedostosowanie się do tych regulacji pracodawcy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.
Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy
Zgodnie z przepisami każdy pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo w miejscu pracy. W związku z tym do jego obowiązków należy m.in.: zapewnienie dostępu do odpowiednio wyposażonej apteczki i wyznaczenie osoby lub osób odpowiedzialnych za organizację pomocy w razie wypadków. W związku z tym tacy pracownicy powinni odbyć szkolenia z pierwszej pomocy. Liczba osób, które muszą zostać przeszkolone, jest zależna od stopnia ryzyka oraz ogólnej liczby zatrudnionych.