Aktualności

 

Jak rozlicza się wypadek przy pracy zleceniobiorcy?

Wypadek w pracy

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia, którą stosuje się najczęściej w przypadku pracowników sezonowych lub w okresach zwiększonego zapotrzebowania na dodatkowy personel. Jest ona regulowana Kodeksem Cywilnym, dlatego nie ma tu zastosowania Kodeks Pracy. Jak w takim wypadku wygląda procedura w sytuacji wypadku zleceniobiorcy na terenie zakładu? Wyjaśniamy!

Wypadek w pracy – odszkodowanie dla zleceniobiorcy

 

Przy umowie zleceniu nie zostaje nawiązany stosunek pracy, dlatego zleceniobiorcom przysługują inne prawa i obowiązki niż zatrudnionym na stałe. Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podlegają oni obowiązkowemu ubezpieczeniu rentowemu, wypadkowemu oraz emerytalnemu. Zgłoszenie do ZUS jest też równoznaczne z wypłatą zadośćuczynienia, gdyby doszło do wypadku w pracy zleceniobiorcy. Aby to jednak było możliwe, zdarzenie musi spełniać przesłanki, aby kwalifikowało się do otrzymania odszkodowania.

 

Zapisz się na szkolenie

 

Wypadek przy pracy – czym jest?

 

Zgodnie z definicją ustawy o ubezpieczeniu społecznym, wypadek przy pracy to każde zdarzenie, które spowodowało uraz lub śmierć. Do takiego zdarzenia musi dojść podczas:

  • wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków lub na polecenie przełożonych,
  • pracy na rzecz pracodawcy, nawet gdy nie zostało wydane polecenie,
  • pokonywania drogi między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązków pracowniczych.

Wypadek przy pracy zleceniobiorcy jest traktowany tak samo jak w przypadku zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.  Przysługuje mu również pełen zakres świadczeń socjalnych wypłacanych przez ZUS jako zadośćuczynienie za wypadek przy pracy.

Wypadek w pracy – odszkodowanie

Zawiadomienie ZUS o wypadku zleceniobiorcy

 

Przy umowie zlecenie obowiązują podobne procedury co w przypadku stosunku pracy. Obowiązkiem zleceniobiorcy jest niezwłoczne zawiadomienie przełożonego o wypadku przy pracy, aby mógł zabezpieczyć miejsce i ustalić okoliczności zdarzenia. W ciągu 14 dni zleceniodawca musi wypełnić kartę wypadku, a następnie złożyć zawiadomienie do ZUS o wypadku zleceniobiorcy. Warunkiem wypłaty zadośćuczynienia jest zgłoszenie zleceniobiorcy do ubezpieczenia w okresie umowy zlecenia. Jeżeli zleceniobiorca byłby objęty ubezpieczeniem wypadkowym wynikającym z umowy o pracę, a zdarzenie miałoby miejsce podczas wykonywania zlecenia, nie przysługuje mu prawo do przyznania świadczeń ZUS. Poszkodowany może ponadto złożyć wniosek o przyznanie jednorazowego odszkodowania, które jest wypłacane niezależnie od pozostałych zasiłków.

 
 

Kontakt

Napisz do nasz, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych szkoleniach.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Polityka prywatności

Rozumiem